top of page

Rozhovor s Kateřinou Lukášovou


Kateřina Lukášová

Zakladatelka projektu Bohemia Design Market – online platformy pro české talentované tvůrce, umělce a designéry. Zde se setkává jedinečná myšlenka prezentace české nezávislé tvorby bez limitů, propojování lidí, smysluplných projektů, neziskových organizací a otevřenost pro další možnosti a rozvíjení projektu. Katka je osobnost, ze které energie přímo číší. Procestovala různé části světa. Žila ve Skotsku, Francii, Portugalsku a na Islandu.

Cestování a inspirace

Katko, jak bych tě mohla nejlépe představit? Vidíš se jako podnikatelka nebo…

Sebe sama bych jako podnikatelku asi neoznačila. Já nemám moc ráda takové to škatulkování, kam člověk patří a podobně. Spíš se nebojím plnit si své sny a vize.. Jdu si s radostí za tím, co si myslím, že má smysl.

Jaké byly tvé začátky?

Už od dětství mě fascinovala nová místa, lidé, jejich kultura i cizí jazyky... Jsem z malé vesničky v Podkrkonoší, odkud jsem se v 15 letech rozhodla odejít a objevovat o čem život na vlastní pěst je, a to se vším všudy. Po ukončení střední pedagogické školy jsem odjela do Skotska, Francie, na Island, zpátky do Francie a po šesti letech jsem se vrátila do rodné země a na pár let se usadila v Praze. Od Prahy jsem si dala před dvěma lety několika měsíční přestávku v Portugalsku.

První vydělané peníze jsem dostala ve 13 letech za výrobu dřevěných korálků z klacíků, které jsem pomalovala modelářskými barvami a odhodlaně je šla nabízet do obchodů s orientálním zbožím. Od té doby jsem měla při škole několik brigád a pracovala jsem v různých oborech, jak v Čechách, tak i zahraničí, kde jsem to zároveň propojovala se studiem a cestováním.

Cítíš tedy třeba nějaký rozdíl v chování lidí u nás a ve světě?

Při cestování a poznávání jiných kultur a lidí je jedna z nejkrásnějších věcí rozmanitost a to nejen v chování lidí a jejich přístupu k životu. Myslím, že se chování částečně odráží od situace v té dané zemi. Ale zaleží i na tom, jak lidé vnímají sami sebe jako jedince v určité společnosti a jaké uznávají hodnoty. Mám to štěstí, že na mých cestách i v životě potkávám převážně lidi, kteří si váží nejen sami sebe, ale i toho odkud jsou a za čím se rozhodli v životě jít. Radují se a užívají si toho, co je tady a teď, stejně jako já, a podle toho se také chovají k ostatním.

Je nějaká z těch zemí, která tobě osobně nejvíc přirostla k srdci?

Všechny země ve kterých jsem žila a hlavně i ta naše mají místo v mém srdci.. Čechy, Francie a Island mě ale asi nejvíce ovlivnily v tom, co momentálně dělám.

A v čem to bylo konkrétně?

Narodila jsem se Čechách, v srdci Evropy, v zemi, která je mi svou historií, jazykem, kulturou, tradicemi a lidskou tvorbou, velkou inspirací. Je to můj domov a zároveň základna při mých výjezdech do zahraničí.

Ve Francii jsem vlastně žila nejdéle, co se týče mého pobytu v zahraničí. Líbí se mi, jak Francouzi vnímají své kulturní dědictví, jak na něj navazují, rozvíjejí a jsou na to hrdí.

No a samozřejmě zbožňuji jejich víno a gastronomii! (smích)

Island mě zase nadchnul svou nespoutaností, divokostí a nevyzpytatelností. Snad i proto jsou Islanďané srdeční, mají specifický přístup k životu a vynikající černý humor. No a v neposlední řadě mají zajímavou a nezaměnitelnou uměleckou scénu. Na Islandu jsem také propadla tamnějším dobrotám, a tak jsem se minulý rok v květnu rozhodla založit i e-shop s islandskými produkty (Icelandic Products), kde nákupem nad 300 Kč získáte propisku od dětí ulice z Projektu Šance.

Myšlenka – Bohemia Design Market

A z toho tedy vznikl nápad Bohemia Design Marketu a podpory českého umění a designu?

Byl srpen 2014, když jsem se plavila po ledovcovém jezeře Jökulsárlón na Islandu... S pokorou jsem obdivovala neuvěřitelně krásnou "tvorbu" přírody a také to, jak je tu v podstatě pro všechny. V tom momentě jsem začala přemýšlet o tom, co vytváříme my, abychom v ostatních vzbouzeli tyto pocity a myšlenka mi sklouzla k naší české nezávislé tvorbě, která mě fascinuje nejen svou precizností, duší a originalitou, ale i funkčností.

Řekla jsem si, že by bylo fajn zjednodušit dostupnost naší jedinečné tvorby nejen nám, ale i celému světu. A tak vznikl nápad na založení prodejní online platformy pro české talentované tvůrce, designéry a umělce BOHEMIA DESIGN MARKET, jejíž vize je hlavně PODPOŘIT českou originální, nezávislou tvorbu a zároveň české neziskové organizace, které si také zaslouží naší pozornost a pomoc a dále PROPOJOVAT lidi, mezinárodní trh, ale i další projekty, které mají smysl a mohou nás posouvat dál.

Vytrvalost a silná víra v mojí vizi se proměnila po intenzivní práci přesně 13. 4. 2015 ve skutečnost... Byl to den, kdy jsem poprvé spustila webové stránky Bohemia Design Market online.

Bohemia Design Market jsem vytvořila v češtině i angličtině, platba je možná několika způsoby ve třech světových měnách a samozřejmostí je také systém dodání po celém světě, nebo osobní předání objednávek po domluvě přímo s tvůrcem vámi zakoupeného produktu. Takže Bohemia Design Market momentálně funguje na třech různých úrovních: 1)jako prodejní online platforma pro české talentované tvůrce, designéry a umělce, jimž umožňuje přehlednou prezentaci jejich osoby a tvorby mezinárodně. 2)navazuje postupně spolupráce se zahraničními design obchody a galeriemi

3)pořádá prodejní výstavy české tvorby v zahraničí a chce začít i v České republice

V září 2015 jsem pak uspořádala ve spolupráci s českým centrem první Bohemia Design Market v Budapešti. V prosinci 2015 jsem jela představit českou nezávislou tvorbu do polských Katovic na Silesia Bazaar.

Vím, že teď chystáš právě v rámci projektu BDM akci v Praze, kde se sejdou zahraniční i čeští designeři. Dělala jsi takovou akci už v zahraničí – v Budapešti.

Když něco takového připravuješ teď tady v Čechách, můžeš říct, že je to těžší či jednodušší?

Hned od začátku jsem si nasadila docela vysokou laťku a to nejen tím, jsem šla s projektem rovnou za hranice České republiky. Představila jsem Českému centru v Budapešti můj projekt a ti mi vyšli vstříc, takže i díky nim, se první Bohemia Design Market v Budapešti poslední víkend v září 2015 mohl uskutečnit. Bylo celkem náročné celou akci zkoordinovat, dostat do Budapeště 22 českých nezávislých značek, vše tam nachystat a připravit, vymyslet systém, jak to tam bude fungovat apod… Měla jsem tam i takový moment, kdy jsem si po několikadenním nevyspání říkala, že jsem si asi sáhla na dno...

Celý ten projekt je vlastně od začátku a prozatím tak trochu punk a „one woman show“. (smích)

V Polských Katovicích jsem se zase napojila na akci Silesia Bazaar, která již funguje. Tam jsem jela představit několik českých značek, které na BDM vystavují.

Čechy mi teď přijdou zatím klidnější. (smích)

Na březen 2016 chystám Bohemia Design Market Praha #1, což bude prodejní výstava české a zahraniční nezávislé tvorby, designu a umění. Návštěvníkům se představí zahraniční i čeští talentovaní tvůrci, umělci a designéři společně s několika českými neziskovými organizacemi jako: Nadační fond Pink Bubble, SE.S.TA., Rosa os, Sever – Středisko ekologické výchovy a etiky, které si také zaslouží naší pozornost a podporu. V krásných prostorách pražského Le Royal se můžete těšit na tvůrce z Rakouska, Polska, Maďarska a České republiky. Na akci bude možnost občerstvení, tombola i doprovodný kulturní program. Sobotní večer bude věnován networkingu mezi vystavovateli, pořadateli a partnery akce.

Katko, co si myslíš, že je v životě opravdu důležité?

Úplný základ je se starat o sebe a o své zdraví.

Naslouchat svému tělu, intuici, nelámat nic přes koleno a nejít proti sobě.

Dělat to, čemu věříme, že má smysl a nebát se jít si za tím, i když to není jednoduché a člověk musí neustále překonávat překážky. Být vděčný za vše krásné v našem životě, ale i za všechny přešlapy a neúspěchy, protože ty nás posouvají dále. Nebát se dělat chyby, protože díky nim se učíme a stáváme se lepšími.

Je něco, co bys ráda vzkázala mladým lidem tady na planetě? Jako takový vzkaz mladé generaci, nebo co bys po sobě ráda zenechala, co tě zkušenosti naučily…

Ať se nebojí následovat to, čemu věří.

Pracovat na tom, aby se tady ta planeta udržela ještě dlouho. Kultivovat sebe i naše okolí. Být fajn člověk, okolo kterého je fajn být. Pomáhat.

Zachovat náš jazyk, naše tradice, řemesla a kulturní dědictví...

Prohlubovat a rozvíjet vztah mezi lidmi a přírodou. Tvořit.

Mit se rádi a milovat naplno.

A občas si odpočinout od technologie! (po několikátém zazvonění mobilu) (smích)

Děkuju moc za rozhovor.

OTISK:
ROZHOVORY:
ŽIVOT

 

Jednoduchá myšlenka.

Rozhovory s lidmi, ať už více či méně známými ve společnosti. Povídání s osobnostmi o jejich životě a o životě kolem nich. Pohledy na svět, které by bylo možná škoda jen tak opomenout a nechat zaniknout. 

 

Příležitost poučit se, porovnat, zvážit, promyslet, nechat se inspirovat...

 

#observe

#life around

KONTAKT:

 

Eva Trnková

info@evatrnkova.cz

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: 
  • af78fb930d2648b57fc7f35dd0c85691
  • Facebook B&W
  • Google+ B&W
ROZHOVORY:
 TAGS: 
Zatím žádné štítky
bottom of page